Artikkel on rohkem kui viis aastat vana ja kuulub arhiivi, mida ERR ei uuenda.

Hoiatus ohtlikest kõrvalmõjudest toimib hoopis müügimagnetina

Hoiatavad kirjad suitsupakil toimivad magentina
Hoiatavad kirjad suitsupakil toimivad magentina Autor/allikas: AP/Scanpix

Ravimireklaamides sageli esinevad hoiatused tõsiste kõrvalmõjude nagu iivelduse, peapöörituse või koguni surma eest ei pelta ostjaid, vaid toimivad magnetina, selgus ajakirjas Psychological Science ilmunud uuringust.

Teadlased korraldasid neli eksperimenti, millest ühes nägid suitsetajad teatud sigaretifirma reklaami. Üks verisoon reklaamist sisaldas ka hoiatust, et suitsetamine võib põhjustada kopsuvähki ja südamehaigusi, teine aga mitte, kirjutas ERRi teadusportaal.

Üsna aimatavalt ostsid katseisikud, kes olid näinud hoiatusega reklaami, kohe pärast klipi vaatamist mõnevõrra vähem sigarette. Huvitav oli aga see, et kui sama klippi näinud katseisikud pidi ostma sigarette mõne päeva pärast, siis tegid nad seda märksa suuremas koguses. Sama muster ilmnes ka siis, kui katseisikute peal testiti kunstlike magusainete reklaami.

Teadlaste sõnul on sellise reaktsiooni põhjuseks tõenäoliselt psühholoogiline distantseeritus, mis tekkis reklaamklipi nägemise ja ostuotsuse langetamise vahele jäänud mõningase ajaperioodi tõttu. Selle aja jooksul muutusid loetletud kõrvalnähud tarbijale abstraktseks, viies selleni, et lõpuks hakati nende nimetamist pidama märgiks ettevõtte aususest ja usaldusväärsusest.

Ilmnes ka, et näiteks erektsioonihäirete ja juuksepiiri taandumise vastu kasutatavate ravimite tõhusust hinnati kõrgemaks, kui neil võisid olla tõsised kõrvalnähud. Toodet peeti usaldusväärsemaks, kui seda polnud kohe poeriiulilt saada.

Teadlaste sõnul on kõnealune uuring oluline, sest selliseid hoiatusi lisatakse paljudele erinevatele toodetele, olgu neiks siis raviprotseduurid, investeeringud või ekstreemspordialad. Arvestades, kui sageli me nende hoiatustega kokku puutume, on väga oluline pöörata tähelepanu nende võimalikule äraspidisele mõjule.

Selliste hoiatuste mõju on enamasti testitud kohe pärast info edastamist, kuid mõningane ajaline nihe võib tuua sootuks teised tagajärjed.

Toimetaja: Karin Koppel

Hea lugeja, näeme et kasutate vanemat brauseri versiooni või vähelevinud brauserit.

Parema ja terviklikuma kasutajakogemuse tagamiseks soovitame alla laadida uusim versioon mõnest meie toetatud brauserist: