Christian Diorile ennustati, et ta saab kuulsaks ja teenib raha naiste abil
Esmakordselt saab Eestis näha nii suurt hulka maailmakuulsa moekunstniku Christian Diori haruldasi ja kalleid kleite. "Ringvaates" rääkis fondi asepresident Cristophe Dubois Rubio, kuidas õnnestus legendaarsel moeloojal nii lühikese aja jooksul moemaailma nii võimsalt muuta.
Keila-Joa lossis on välja pandud Christian Diori klassikalised, tänaselgi päeval väga moodsad kleidid, mis kuuluvad Diori moemaja loomingu hulka. Näitus on kokku pandud maailma ühe olulisema eramoekollektsiooni, Aleksandr Vassiljevi fondi kogu kleitidest.
"Pealtnäha on kleit lihtne, aga tegelikult võttis selle tegemine palju aega. Kleidi kvaliteet on vapustav," ütles Cristophe Dubois Rubio, Aleksandr Vassiljevi fondi asepresident "Inimesed tahavad neid kleite näha. Unistada ja saada inspiratsiooni."
Kuigi Dior lõi elu jooksul sadu disaine, jõudis ta moe juurde alles elu lõpuaastail. Esialgu tegeles Dior hoopis maalikunstiga.
"Ta oli pärit rikkast perekonnast, mida tabas pankrot pärast 1929. aasta majanduskriisi," ütles Dubois Rubio. "Dior asus tööle galeristina ja müüs maale. Tema töödest võib näha tema seoseid maalikunstiga. Siis hakkas ta joonistama moekunstnikele. Moeloojana hakkas ta töötama üsna oma elu lõpul. Tema elu jäi kahjuks lühikeseks, ta suri 1957. aastal."
Oma esimese ja kohe eduka kollektsiooni tõi Dior välja 1930-ndate lõpus. "Kõige suurem edu saabus 1947. aastal," ütles Dubois Rubio. "Ta muutis moodi. Jõulistest naistest said lillenaised."
Pärast teist maailmasõda oli mood eelkõige praktiline. Lõige oli lühike, sest kangast oli vähe ning jõuliste õlgadega, sest kõik olid mundritega harjunud.
"Dior vormis õlgu, disain rõhutas kleidi õhulisust," ütles Dubois Rubio. "Aga mitte kõigile ei meeldinud uus mood. Ameerika naised korraldasid kollektsiooni järel proteste ja tahtsid sellest moest loobuda. Aga Dior oli ka suurepärane ärimees, kes tegi USA-s hinnad odavamaks ja müüs Euroopas, kus tema moodi kõrgelt hinnati, kallimalt. Odava hinnaga hakkasid ameeriklannad tema moeloomingut ostma. Dior otsustas muuta siluetti. Seda peab oskama kanda, et elegantne välja näha. Disaineril peab olema selge ettekujutus."
"Noorena oli Dior kohtunud selgeltnägijaga, kellel oli talle väga selge sõnum. Ta ennustas, et Dior saab kuulsaks ning teenib raha naiste abil. Täpselt nii juhtuski. Kui kõik moebrändid täna ritta seada, on Christian Dior endiselt esimene," ütles Dubois Rubio.
Toimetaja: Annika Remmel
Allikas: "Ringvaade", intervjueeris Heleri All