Kohv maitseb paremini, kui öelda, et see on öko
Teadlased viisid läbi eksperimendi, milles palusid inimestele maitsta kahest tassist kohvi. Ühe kohta väideti, et tegemist on ökokohviga, teist nimetati tavaliseks, kuigi mõlemas tassis oli sama toode, eelistasid katsealused ökokohvi.
Teises katses paluti osalejatel maitsta samuti eri tassidesse valatud kohvi. Sedapuhku ei öeldud neile, millise kohviga tegu enne, kui inimesed olid oma maitse-eelistuse välja öelnud. End väga keskkonnasõbralikeks inimesteks pidavad katseisikud avaldasid suurimat poolehoidu ökomärgisega tootele isegi siis, kui neile öeldi pärast maitse põhjal otsuse langetamist, et tegelikult eelistasid nad tavalisest tootmisprotsessist tulnud jooki, vahendas ERRi teadusportaal.
Inimesed, kes pidasid end vähem keskkonna pärast muretsevateks, olid siiski valmis ökomärgisega toote eest rohkem maksma, aga seda ainult juhul, kui see ka maitses paremini.
Teadlaste sõnul toob eksperimentide jada välja tarbijakäitumise ette aimamise olulisuse. Siinkohal on toodete märgistamine ja ennekõike aus märgistamine kriitilise tähtsusega, sest selle põhjal langetatakse sageli tarbimisotsused. Keskkonnateadlikud tarbijad eelistaksid iga hinna eest ökomärgisega toitu, kuid seda, kas märgisel esitatud väited ka kõik tõele vastavad, hakkavad kontrollima vähesed.
Teadlased soovivad oma edasistes uurimustes keskenduda sellele, kuidas kõnealuse uuringu andmeid kasutada vastutustundlike tarbimisharjumuste tekke soodustamiseks.
Toimetaja: Piret Ehrenpreis